Provera ispravnosti alternatora
Prilikom pisanja ovog članka ”Provera ispravnosti alternatora i akumulatora” i sličnih članaka uvek gledam da cilj postignem navodeći čitaoca da sam razmišlja i donosi zaključke o mogućim neispravnostima i načinima otklanjanja.
Pre nego što pređem na objašnjavanje pratkičnih radnji prilikom provere ispravnosti alternatora podsetićemo se namene i osnovnih delova. Alternator je trofazni generator naizmenične struje. Ali pošto automobil koristi jednosmernu struju , naizmeničnu struju propuštamo kroz ispravljač i regulator. Kako bi na izlazu dobili stabilisan i jednosmeran napon. Ove radnje su neophodne kako bi zaštitili elektrouređaje u automobilu od pregorevanja. Regulator napona je namenjen da ograniči izlazni napon i ne dozvoli oscilacije usled povećanja ili smanjenja električnog sistema vozila.
Sastavni delovi alternatora su:
- rotor
- stator
- elektronski regulator napona
- ispravljač
- kućište
- ležajevi
Provera ispravnosti alternatora
Logički razmišljajući , polazeći od same namene alternatora možemo zaključiti šta utiče na rad alternatora i kako proveriti funkcionalnost.
- Da bi alternator bio u funkciji moramo ga pogoniti zubčasitim kaišem preko radilice motora. Pre svake druge provere proverićemo ispravnost kaiša ili lančanika. U slučaju potrebe izvršiti podešavanje ili zamenu .
- Kako alternator prilikom rada motora napaja elektrouređaje vozila a sa viškom snage dopunjuje akumulator prvo što možemo proveriti da li je napon punjenja na akumulatoru u granicama zahtevanog. Napon punjenja mora biti između 13,8 i 14,7 V. U slučaju da je napon manji ili veći ukazuje nam na neispravnost regulatora napona.
- Pošto napon akumulatora je 12,7 V za 100 % napunjen a 11,7 V za potpuno prazan – možemo zaključiti da nemamo punjenje akumulatora ako je napon prilikom rada motora u navedenim granicama. U ovom slučaju proverićemo napon na samom izlazu iz alternatora. Ako se napon razlikuje od napona koji smo merili na akumulatoru (motor je u radu) znaćemo da imamo prekid u prenosu od alternatora do akumulatora. Proverićemo sve kablove i spojeve od alternatora i akumulatora i kvar naći i otkloniti. (spojeve očistiti i išmirglati). Pad napona između ’’+ ’’alternatora i ’’+’’ akumulatora nesme da bude veći od 0,7V a između ’’-’’ nesme biti veći od 0,2V.
- U slučaju da i na izlazu alternatora nemamo napon uopšte – došlo je do pregorevanja statora , rotora ili elektronike alternatora (ispravljač i regler).
Akumulatori i provera ispravnosti akumulatora
Akumulatori ili akumulatorske baterije su elektrohemijiski elementi koji skladište električnu energiju. Kako različite vrste motornih vozila ima različite potrebe za elekrtičnom energijom tako i za različitim vrstama akumulatora, odnosno akumulatorima koji imaju različiti karakteristike.
Akumulatore (baterije) možemo podeliti u dve osnovne grupe:
- primarne – koje se upotrebljavaju do prvog pražnjenja i
- sekundarne – koje se mogu puniti i prazniti više puta
Takođe možemo ih podeliti na osnovu načina održavanja:
- akumulatori koje moramo kontrolisati i poveremeno dolivati tečnost (destilovanu vodu),
- akumulatori koji su potpuno zaptiveni i nemaju nikakvo održavanje (suvi akumulatori) – umesto elektrolita imaju gel a samopražnjenje je svedeno na minimum
Automobilski akumulatori su sekundarni i osnovni su izvor električne energije na automobilu do startovanja motora .
Olovni akumulatori se sastoje od redno povezanih ćelija Pb i PbO2. One su naizmenično postavljeni i uronjeni u rastvor H2SO4 i vode.
Na automobilskim akumulatorima imamo 6 redno povezanih ćelija koje imaju priblilžno po 2,13 V. Sabiranjem dolazimo do napona od 12,78 V. Ovo je napon punog i novog akumulatora.
Važne karakteristike akumulatora:
- NAPON – Današnji automobili koriste akumulatore od 12 V ali zbog sve većeg broja elektrouređaja u automobilima teži se povećanju napona tako da u nekom narednom periodu možemo očekivati automobile koji koriste akumulatore većeg napona.
- KAPACITET– Kapacitet predstavlja količinu naelektrisanja koju on može da prenese sa jedne na drugu elektrodu u jedinici vremena. Tako da kod automobilskih akumulatora imamo kapacitet od 30 pa do 90 Ah.
- STRUJA HLADNOG STARTA- je maksimalna struja opterećenja akumulatora. To je maksimalna jačina struje koju nam može dati akumulator prilikom startovanja motora i izražava se u amperima (A).
Provera ispravnosti akumulatora
VIZUELNA PROVERA: Pogledom iskontrolišemo da li na kućištu ima naprslina ili nabubrenja. Proverimo stanje stubića. Kod akumulatora sa potrebnim održavanjem odvićemo čepove i proveriti nivo elektrolita. Po potrebi dolićemo destilovanu vodu tako da elektrolit pređe preko ćelija za 1,5-2cm.
PROVERA POMOĆU INSTRUMENATA:
- UNIMEROM : Provera pomuću unimera nije potpuno pouzdana metoda, nedaje nam potupunu sliku o jačini akumulatora. Za ovu proveru moramo poznavati sledeće podatke:
- 100% napunjen akumulator ima napon od oko 12,70 V,
- 75% napunjen akumulator ima napon od oko 12,35 V,
- 50 % napunjen akumulator ima napon od oko 12,10 V,
- 25 % napunjen akumulator ima napon od oko 11,95 V,
- 0 % napunjen akumulator ima napon od oko 11,70 V i manje.
- Ovom metodom dobijamo podatak o napunjenosti akumulatora ali ne i o maksimalnoj jačini struje koju može dati prilikom startovanja motora.
- VILJUŠKA ZA ISPITIVANJE : Viljuška za ispitivanje daje nam bolju sliku o snazi akumulatora. Stubići akumulatora se opterećuju viljuškom velike snage sa promenljivim strujnim opterećenjem i ugrađenim voltmetrom. Viljuška se zadržava od 3 do 15 sekundi i prati pad napona
- Merni instrumenti novije generacije za ispitivanje akumulatorskih baterija