- protektor
- karkasa
Simboli / Značenje
TUBELESS——-Spoljna guma koja se montira na felnu bez unutrašnje gume odnosno sa tubeless ventilom.
TREADWEAR——- uporedni pokazatelj potrošnje gazećeg sloja gume koji pokazuje koliko će jedna guma (šara) trajati duže od osnovne – testne gume (šare) pri istim uslovima korišćenja. Na primjer, guma sa indeksom 300 (šara) u odnosu na gumu sa indeksom 100, treba da traje 3 puta duže.
TRACTION———– pokazatlj koji označava karakteristiku zaustavljanja gume prilikom kočenja na mokrom asfaltiranom ili betonskom putu na pravoj liniji mjereno u kontrolisanim uslovima u odnosu na osnovne – testne gume (šare) pri istim uslovima korišćenja.
TEMPERATURE———-pokazatelj temperature pokazuje koliko su gume otporne na temperaturu i koliko su sposobne da je apsorbuju u strogo kontrolisanim laboratorijskim uslovima. Pri tome je “A” je najviša, odnosno najhladnija guma (za ljetnje uslove, jer se najsporije zagrijava) a “C” najniža ocena (za izuzetno hladne uslove).
Dodatne oznake:
DOT (Department of Transportation)———Identifikacioni broj američkog ministarstva saobraćaja, koji označava certifikaciju standarda bezbjednosti i u slučaju opoziva proizvoda. Trenutni bezbjedonosni standardi zahtijevaju da identifikacioni brojevi guma počinju sa “DOT” praćeni sa deset, jedanaest ili dvanaest karaktera, koji mogu biti korišćeni za određivanje mjesta ili fabrike u kojoj je proizvedena, dimenzije gume i proizvođačke specifikacije, zajedno sa nedjeljom i godinom kada je guma proizvedena. Datum proizvodnje obično označavaju posljednje 4 cifre DOT oznake
M+S – (Mud + Snow – guma za blato i sneg) M+S guma je u suštini guma sa šarom i strukturom dizajniranom tako da pruži bolje performanse na snegu nego letnja guma. Ova oznaka stoji i na zimskim i na univerzalnim gumama. Kako bi znali da je guma zimska, ona pored oznake M+S mora imati i snežnu pahuljicu ucrtanu u planinu. Dok univerzalne gume , po svom boku moraju imati iscrtane oznake za sva godišjna doba
AW —————(ALL WEATHER) guma za sve sezone, nalazi se isključivo na gumama za sve sezone.
TL —————— (Tubeless) Gume koje ne zahtijevaju unutrašnju gumu prilikom montaže.
TT (Tube Type) Gume koje se montiraju na felnu sa unutrašnjom gumom.
Made in………….. U prevodu: Proizvedena u (označava zemlju proizvodnje)
XL,RF………….. (Extra Load) (Reinforced) Guma za veća opterećenja/nosivost od gume standardne nosivosti u istoj dimenziji. Obično se ne koriste za vozila koja nose velike terete-poluteretna i teretna vozila već za putnička vozila velike sopstvene težine ili eventualno mala dostavna vozila.
SSR,RFT,ROF………….Različiti proizvodjači koriste različite skraćenice za SelfSupportingRunflat gume,
Jedne od specijalnih oznaka su i ROF gume. RunOnFlat gume su specijalno dizajnirane, da omoguće nastavak vožnje, čak i kada je guma probušena. Takve gume, posle proboja, moguće je voziti 80 kilometara, brzinom od 80 km/h. U sebi ima specijalna ojačanja u bokovima, koji ne dozvoljavaju da guma padne ispod felne i tako bude isečena/samlevena od strane iste.
ContiSeal………..Specijalna Continental-ova guma inovativne tehnologije koja sama krpi ubode na gazećem sloju bez gubitka pritiska! Ispunjena je specijalnom samovulkanizirajućom ljepljivom masom od boka do boka u sposobna je da zakrpi oštećena prečnika do 5mm tipa ubod eksera ili sličnih predmeta, prisustvovali smo prezentaciji i extremnom testu prilikom kojeg je jedna takva guma probijena više od dvadeset puta a da nije izgubila ni 0.1bar pritiska, Volkswagen fabrički oprema ovim gumama svoj model Passat CC u određenim paketima opreme.
TWI………….. (Tread Wear Indicator) Indikator istrošenosti gume – ukazuje kada je gumu potrebno zamijeniti, odnosno vrh ovog indikatora koji poprečno presijeca šaru gume i vidljiv je u kanalima šare ima visinu od 1,6 mm, tj. minimalnu zakonsku visinu odnosno dubinu šare za ljetnje gume.
C…………..CARGO – Gume za laka teretna vozila (kombi) npr. 185 R14 C
E 10 – Evropski homologacioni broj (broj označava zemlju homologacije).
OWL……….Skraćenica od Outline White Lettering označava da su slova-naziv brenda i modela gume bijele boje
BSW…………Skraćenica od Black SideWall odnosno u bukvalnom prevoduCrni Bočni Zid što u suštini znači da su sva slova na bočnom zidu crne boje.
WSW………..Skraćenica od White SideWall odnosno gume sa bijelim “obručem” na bočnom zidu, najčešće se koriste kod Oldtimer vozila, motocikala i skutera.
AT – ALL TERRAIN……….guma za sve terene, grube šare, univerzalna guma po svakom pitanju – vrsti puta ili vremenskim uslovima (sadrži oznaku M+S sem izuzetno rijetkih modela)
MT – MUD TERRAIN………guma za blatnjave terene izuzetno gube šare koja obično nije predviđena za vožnju po putevima, makar ne za duge distance zbog većeg stepena buke i slabijih voznih karakterisika po kiši.
UHP – ULTRA HIGH PERFORMANCE…..guma visokih performansi predvidjena isključivo za vožnju po putu i namijenjena brzim, moćnim SUV vozilima.
Indeksi brzine
Indeks brzine označava maksimalnu brzinu u km/h za koju je guma konstruisana i testirana.
Indeksi nosivosti
Indeksi nosivosti označavaju maksimalnu nosivost gume pri maksimalnom pritisku određenom od strane proizvođača gume.
Zanimljivosti vezane za pneumatike:
Već duže vreme se pokušava pronaći guma koja nije napunjena vazduhom. Bilo je više bezuspešnih pokušaja ali je jedan privukao veću pažnju. Kompanija “Hankook” napravila je novi koncept guma “iFlex” .U kompaniji “Hankook” smtraju da Ajfleks guma bez vazduha zadovoljava sve potrebe automobila , nimalo ne zaostaje za pneumaticima koji su napunjeni vazduhom ili nekim gasom. Na test vožnji je pokazala zavidne rezultate Prototip pneumatika je zadovoljio testove pri velikim brzinama a bezbednost i performanse vozila nisu narušene.. Kompanija još uvek nije saopštila sastav gume i princip rada ali pogledajte sliku.
Pneumatik bez vazduha