Naucite da slusate auto

Naučite da slušate auto

Posted on Posted in Kontrola vozila pre u toku i nakon upotrebe vozila, Motori sa unutrasnjim sagorevanjem, Sistem za napajanje i ubrizgavanje goriva, Točkovi sa pneumatikom, transmisija
Facebooktwittergoogle_plusredditpinterest

Dobro ste pročitali naslov ovog teksta, auto nam mnogo toga govori samo mi moramo naučiti da ga slušamo. Osluškujte, pratite ponašanje vozila u vožnji i osetite svaki neobičan miris. U ovom članku navešću Vam na koje to zvukove , promene ponašanja vozila i mirise treba da obratimo pažnju i predupredimo veće neispravnosti na automobilu.

 

Neobični zvukovi automobila

Kada kupite automobil i prođe par meseci, znaćete kako „diše“ kada je „zdrav“ a kako kada je „bolestan“ i pokazuje neke simptome. Ja sam vrlo osetljiv na udaranje i podrhtavanje plastike, lajsni, zvučnika i rešetki unutar automobila a i to nas može omesti da primetimo šta nam govori naš „ljubimac“. Ove delove obavezno dotegnite i dovedite u ispravno stanje čim se pojave navedeni zvuci.

  • Prvu neispravnost koju sam uočio na mom automobilu je dotrajao ležaj u točku. U toku vožnje počeo sam da čujem blago „brujanje“. Znao sam da je na prednjoj strani automobila ali zbog rada motora i odzvanjanja u kabini automobili nisam znao da li se radi o levoj ili desnoj strani. Ovo brujanje se pojačavalo kako je vreme prolazilo jer se više oštetio ali sam i primeti da se jače čuje kada skrećem u određenu stranu. Ovaj podatak mi je bio dovoljan da odredim o kom je točku reč. Kada skrećem u levu stranu jače se čuje zato što se težina automobila prebacuje na suprotnu stranu – desnu, a tada desni ležaj trpi veće opterećenje i njegovo oštećenje dolazi do izražaja.
  • Ako čujete „pištanje ili cviljenje“ u motornom delu dok motor radi a prestaje kada ga ugasimo znajte da se neki od kaiševa olabavio i dolazi do klizanja kaiša preko remenice ( kaišnika ). Ako ste dobar vozač koji poznaje i održava svoje vozilo imaćete pri ruci rezervni set kaiševa. Ako se kaiš olabavio izvršićeve dotezanje ali ako se rastegao zbog dotrajalosti moraćete ga zameniti.
  • Često se dešava da se iz motora čuje ritmično lupkanje i „škljocanje“ koje se vremenom pojačava. Najverovatniji uzrok je nedovoljovan nivo ulja ili istrošeno ulje koje ne obezbeđuje kvalitetno podmazivanje bregaste i sklopa ventila. A zvuk nastaje kao posledica uzajamnog rada bregaste osovine i ventila. Ako ste skoro menjali ulje u motoru onda izvršite proveru nivoa ulja i izvršite dosipanje do gornje trećine maksimuma a u suprotnom zamenite kompletno ulje. U slučaju da se i posle toga čuje isti zvuk potrebno je izvršiti podešavanje ventila (ako automobili ima podešavajuće ventile).
  • U slučaju da iz motora čujete jače „kucanje“ ili „lupanje“ odmah zaustavite vozilo, vodeći računa o bezbednosti svih učesnika saobraćaja. Uzrok može biti bezazlen ali i vrlo ozbiljan. Može doći do otkačinjanja plastičnih delova koji služe kao satezači i njihovog povremenog lupanja u haubu ali takođe može biti uzrok i nepravilan rad ventila i klipova koji u slučaju nesinhronog rada mogu biti potpuno oštećeni.
  • Ako čujete zviždanje koje je konstantno , proverite ispravnost creva koja su pod pritiskom.
  • U slučaju da čujete jake ekspolozije na izlazu iz auspuha ili nepravilan rad motora u praznom hodu znajte da paljenje nije dobro naštelovano. Eksplozije na izlazu iz auspuha se dešavaju kod benzinskih motora kada svećica baca varnicu a nije zatvoren izduvni ventil – tada se eksplozija iz cilindra prenosi izduvnom granom do samog izlaza. Ovo nećemo videti kod automobila koji imaju katalizator jer on će predstavljati prepreku ali sigurno će biti primetan nepravilan rad motora.
  • Kada vaš automobil radi kao traktor ili ispušta jake zvukove izvršite proveru izduvne grane automobila sve do izlaza.
  • Ukoliko čujete škripu guma u krivinama ili ako čujete čudan zvuk koji dolazi od točkova izvršite proveru gazećeg dela pneumatika, pritisak u gumama i izbalansiranost točkova.
  • Ako čujete „cviljenje“ kada kočite proverite diskove na kočnicama ili gurtne kod doboš kočnica. Cviljenje se čuje kada dođe do velike istrošenosti diskova kod kočnica ili kod potpuno istrošenih gurtni kada dolazi do trenja metala od metal.
  • Kada čujete jače udare prilikom prelaska preko neravnina na putu izvršite proveru amortizera . Verovatno su amortizeri oštećeni i nevrše svoju ulogu.

 

Koji su to mirisi koje moramo prepoznati:
  • miris spaljene gume ili gume koja se topi može da bude posledica blokiranja kočnica, podignuta ručna kočnica ili da neko crevo dodiruje blok motora koji je vreo.
  • kiseli miris može nastati sagorevanjem ulja ili mešavinom ulja i goriva. Proverite da li je dobar nivo ulja u motoru, da li negde izlazi na dihtungu glave motora.
  • ako se oseća miris dima unutar kabine izvršite proveru izduvne grane koja polazi od motora pa sve do izlaza. Najverovatnije je oštećena izduvna grana negde ispod kabine a dim ulazi unutar kabine kroz otvore na podu ili kroz ventilacioni sistem.
  • miris benzina može biti uzrok velikog dotoka u cilindre i neuspelog paljenja smeše (kada motor „presisa“).

 

Drugi znaci koji nam pokazuju moguće neispravnosti na automobilu:
  • Kada na izlazu izduvne cevi vidimo beličast dim a motor je zagrejan najverovatnije je došlo do mešanja rashladne tečnosti i goriva u cilindrima. U ovom slučaju odvezite auto u servis radi ispitivanja kompresije motora, bloka motora i dihtunga glave motora.
  • Kada na izlazu imamo svetloplavi dim uzrok je najverovatnije mešanje ulja motora i goriva u cilindrima motora. Takođe ovo je ozbiljnija neispravnost i auto mora ići u servis.
  • Curenje ispod automobila nam može ukazati na mesto curenja i vrstu tečnosti koja curi. Tečnost možemo prepoznati po boji,mirisu i gustini. Pronađite mesto gde curi i otklonite neispravnost pre nastavka vožnje. Najčešća mesta curenja su semening u menjaču i na osovinama bregaste, dihtung glave motora, creva i cevi za hidrauličnu i rashladnu tečnost, gorivo ili kiselina iz akumulatora. U svakom slučaju obavezno proverite nivo tečnosti pre nego što startujete motor.