Common rail  sistem ubrizgavanja – video

Common rail  sistem ubrizgavanja
Facebooktwitterredditpinterest

Common rail  sistem ubrizgavanja – Prototip komon rejl sistem je razvijen kasnih šezdesetih godina 20. veka od strane Roberta Huberta, iz Švajcarske, a dalje tehnološki razvijen od strane Marka Gansera u Švajcarskom federalnom institutu za tehnologiju u Cirihu. Savremen komon rejl sistem razvili su Magneti Marelli i Centro Ricerche Fiat, a projekt je prodat nemačkoj kompaniji Boš. Prvi automobili u kojima se ugrađivao dizel komon rejl sistem bili su Alfa Romeo 156 1.9 JTD i Mercedes-Benc 220 CDI, 1997. godine. (Iz VIKIPEDIJE – slobodne enciklopedije)

common rail sistem ubrizgavanja
common rail sistem ubrizgavanja

 

Common rail sistem ubrizgavanja sastoji se od:

  1. Pumpe visokog pritiska
  2. Zajednički vod goriva (rezervoar) u kome se stvara visok pritisak (maksimalni pritisak je 1800 bara i više u zavisnosti od motora)– COMMON RAIL
  3. Injektori (brizgaljke) – elektronski kontrolisane
  4. Instalacija koja spaja sve ove delove

Ovim sistemom ubrizgavanja dizel goriva postignutno je optimalno ubrizgavanje goriva  u cilindre motora.  Za razliku od ranih sistema ubrizgavanja kod common rail sistema ubrizgavanja postoji zajednički rezervoar goriva svih brizgaljki , čime je postignut isti pritisak ubrizgavanja goriva u sve cilindre. Pritisak u sistemu se stvara nezavisno od broja obrtaja motora i nemamo oscilovanje pritiska .

Princip rada common rail ubrizgavanja dizel motora

Pumpa za gorivo niskog pritiska gura gorivo iz rezervoara  preko filtera do pumpe visokog pritiska. Pumpa visokog pritiska distribuira gorivo do zajedničkog voda (Common rail ) u kome se stvara potreban visok pritisak. Kako su sve brizgaljke svojim vodovima direktno povezane sa navedenim zajedničkim vodom (common rail) , dobijamo isti pritisak na svim brizgaljkama a samim tim i ubrizgavanje goriva u svaki cilindar je identičnih karakteristika.

Prvi motori common rail

Prvi motori common rail su ugrađivani u ALFE i u MERCEDESE. Brizgaljke su u privim generacijama kontrolisane pomoću magnetnih ventila, a sila koja je bila potrebna dobijana je od klipnjače. U trećoj generaciji common rail  sistema ubrizgavanja izostavljeni su mehanički elementi a konrola brizgaljki postignuta je sa piezoelektričnim pobudnicima koji vrlo brzo reaguju na signal . Električni signali se stvaraju na regulatoru gasa kada vozač pritiska pedalu gasa a kontrolisan je centralnom jedinicom prema svim potrebnim parametrima za stvaranje odgovarajuće smeše.

Common Rail tehnologija donela je znatne prednosti nad klasičnim ubrizgavanjem:

  • Smanjena potroška goriva
  • Optimalno ubrizgavanje goriva
  • Mirniji rad motora
  • Smanjena bučnost motora
  • Smanjena emisija izduvnih gasova
Alati i oprema za automobile
Alati i oprema za automobile

ČESTE ZABUNE OKO COMMON RAIL SISTEMA – PREPISKA SA PRATIOCEM NAŠEG BLOGA

Prepiska sa Radomirom:

Prvi komentar Radomira:

Ti si nesta pomijesao oko ovih pritisaka, da li je pritisak konstantan ilji ne. Common rail je upravo cijev vece zapremine, da bi pad pritiska bio sto manji. Ako je to tako, koje su granice vrijednosti pritiska pri minimalnom i pri max. broju obrtaja, odnosno koje su granice regulacije pritiska?

Odgovor:
  • Tacno je da je cev vece zapremine da bi pad bio sto manji od zahtevanog a koji je promenljiv. Kada je vece opterecenje motora regulator pritiska povecava pritisak u rejliju a sve u cilju da pri vecem brojem obrtaja moze da ubrizga dovoljnu kolicinu goriva. Odgledajte kraj videa gde se vrsi testiranje sistema sa manometrom bice vam jasnije. – prvi video
Drugi komentar Radomira:

To je pritisak iz pumpe, prije regulacije , zato je to promjenljivo. Pogledajte to u knjizi “Tehnika motornih vozila” od Popovica iz Zagreba 430 strana- stara i kosta 20 eura. Prošle godine je isti autor preveo sa njemackog jezika i objavio novu knjigu “Tehnika motornih vozila” 800 strana, tu je to dobro obrađeno, a knjiga kosta 45 eura u Hrvatskoj. Možete to naci na internetu, a ja imam i u elektronskoj formi. Taj sistem je izmisljen bas zato da bude pritisak konstantan u cijevi, po tome se razlikuje po starom sistemu, gdje je sa pumpe gorivo direktno islo na brizgaljke. ovdje su injektori a u novije vrijeme pijezo brizgaljke. Pozdrav!

Odgovor:
  • Radomir Krstajic regulator se nalazi na kucistu bosh pumpe a limitator je na kraju rejla. Ja sam rekao da je u rejlu promenljiv pritisak a odredjuje ga racunar preko regulatora pritiska. Evo pogledajte video na ovom linku i obratite paznju gde se vrsi povezivanje manometra i da li ima nesto između rejla – rezervoara i manometra. Manometar se redno povezuje između pumpe i rejla. Imate i test maksimalnog pritiska na kraju videa u linku https://youtu.be/56MpQpl7tbo?t=160
  • Ako i posle ovog videa u linku imate zabunu, na autodijagnostici možete očitati vrednosti sa senzora pritiska koji se nalazi na suprotnom kraju od limitatora (sigurnosnog ventila). Na jednom kraju rejla se nalazi limitator a na drugoj strani senzor pritiska u rejlu. – U startu sam i ja mislio da je konstantan pritisak i da se nemenja ali posle vise čitanja došao do ovih podataka što sam naveo u videu.
Treći komentar Radomira:

Komon rejl sisitem karakteriše isporuku goriva pod konstantno visokim pritiskom nezavisno od broja obrtaja motora. Rezultat je prepoznatljiv u visokoj elastičnosti po momentu, smanjenoj potrošnji goriva i smanjenoj emisiji štetnih produkata sagorevanja. Gorivo pod visokim pritiskom ubrizgava se putem elektronske kontrole vremena i zakona ubrizgavanja, što omogućavaju elektronski regulisani brizgači. Kod komon rejl sistema za ubrizgavanje razdvojen je proces potiskivanja goriva pumpe visokog pritiska od procesa ubrizgavanja goriva u prostor za sagorevanje.

Gorivo se pod visokim pritiskom konstantno nagomilava u zajedničkoj magistralnoj cevi nezavisno od broja obrtaja i opterećenja motora. Tu nagomilano gorivo spremno je za ubrizgavanje u bilo kom trenutku i u bilo kom cilindru motora. Količinu ubrizgavanja određuje vozač pritiskom na papučicu gasa, a trenutak i pritisak ubrizgavanja izračunava elektronska upravljačka jedinica na osnovu primljenih signala od senzora i programiranih mapa podataka. Upravljačka jedinica upravlja i radom električnih brizgaljki, takozvanih injektora preko elektromagnetnih ventila. Nemojte se ljutiti ali ipak grijesite.

Odgovor:
  • Ni najmanje da se ljutim. Volim da neko argumentima tvrdi svoje stavove. Jeste li pogledali video o testiranju sistema?! IZGLEDA DA NISTE. Imate u vasem poslednjem pasusu : ”trenutak i pritisak ubrizgavanja izračunava elektronska upravljačka jedinica na osnovu primljenih signala od senzora i programiranih mapa podataka”. Sa ovom vasom recenicom se potpuno slazem ali ona pobija vase tvrdnje da je pritisak konstantno isti. PRETPOSTAVLJAM DA VAS BUNI STO SE POMINJE DA JE PRITISAK KONSTANTAN – TAČNO UPOTPUNOSTI ALI ODREĐENI VREMENSKI PERIOD KADA SE MENJA I OPET JE KONSTANTAN A ZAVISI OD USLOVA VOŽNJE.
  • Na leru pritisak u sistemu komon rail je negde oko 300 bara – U sekundi imamo od nekoliko desetina pa do nekoliko stotina ciklusa motora i za taj broj ubrizgavanja pritisak je isti i za sve dizne je isti – čim dođe do promene pritiska on se menja za sve dizne posto je isti rezervoar za sve. Bosch-ov sistem trpri pritske do 2500 bara – To je maksimalni pritisak. NEZNAM ČIME SE BAVITE ALI PITAJTE BOŠISTE O PROVERI SISTEMA NA LERU I KOLIKI PRITISAK TREBA DA BUDE.- ZA SVE COMMON RAIL SISTEME JE 300 bara. NELJUTIM SE NI NAJMANJE – VOLIM AUTOMOBILE I AUTOMOBILIZAM I UŽIVAM U DISKUSIJAMA.

Leave a Reply