Sistem za hlađenje motora

Sistem za hlađenje gubi tečnost

sistem za hladjenje
Facebooktwittergoogle_plusredditpinterest
 
Naizgled bezazlen kvar ali može da vam napravi mnogo problema. Da imate problem lako je uočiti prilikom provere nivoa tečnosti za hlađenje – primećujemo konstantno smanjivanje nivoa. Mada postoji i mogućnost da se smanji do određene granice i tu se nivo zadržava.
 
Samo uočavanje i pronalazak problema može da bude lak ali i mukotrpan posao. Ako uočimo curenje vizuelnim pregledom ,možemo lako i brzo da otkolonimo kvar. Problemi nastaju kada auto gubi tečnost za hlađenje a detaljnim vizuelnim pregledom nemožemo da detektujemo mesto gubitka tečnosti.
 
Prvi slučaj nećemo objašnjavati već se zadržavamo na težem delu. Da bi lakše shvatili o čemu pričamo možete se prvo upoznati sa samim sitemom za hlađenje motora koji sam obradio u prethodnim postovima – ***LINK***kliknite.
 
 

Koji su najčešći slučajevi kod navedenog problema: 

  1. Oštećen dihtung glave motora
  2. Semening pumpe za vodu
  3. Hladnjak tečnosti je oštećen tako da pusta tečnost samo kada je pritisak u sistemu na višem nivou
  4. Radijator sistema za zagrevanje kabine je oštećen

KOD NAS UVEK MOŽETE KUPITI KVALITETNE DELOVE I DOBITI INFORMACIJU O CENI DELA

Auto-delovi-kontakt

Na koji način možemo detektovati gde je kvar:

 1.      Oštećen dihtung glave motora
Ako je oštećen dihtung glave motora tečnost može izlaziti izvan motora ili se mešati sa drugim tečnostima koje imamo u motoru (tečnost za podmazivanje motora ili gorivo).
Ako tečnost izlazi van motora u većoj meri , možemo uočiti problem ako pustimo motor u rad da dostigne svoj radni pritisak i posmatrati spoj glave i bloka motora.
Ako tečnost izlazi van motora u minimalnoj količini , najverovatnije će se odmah pretvarati u paru zbog zagrejanosti motora a mi nemožemo vizuelno uočiti nedostatak. Jedini pouzdan način utvrđivanja ovog nedostatka je ispitivanje sistema za hlađenje na pritisak.- U daljem tekstu detaljno ću opisati princip provere sistema za hlađenje na pritisak.
Velika verovatnoća je da rashladna tečnost ne izlazi van motora već ulazi u cilindar za sagorevanje goriva i da zajedno sa produktima sagorevanja izlazi kroz izduvni sistem. U ovom slučaju ako je veći gubitak tečnosti možemo primetiti nepravilan rad motora i pojavu beličastog dima na izlazu auspuha. Ako je gubitak tečnosti manji moramo proveriti sadržaj izduvnih gasova ili izvršiti   ispitivanje sistema za hlađenje na pritisak. Malo bolje opremljene automehaničarske radnje kao i svaki tehnički pregled imaju uređaj koji ispituje sastav izduvnih gasova gde možemo utvrditi da li ima vodene pare.
Drugi slučaj kada rashladna tečnost ne izlazi van motora je mešanje sa tečnošću za podmazivanje motora. U tom slučaju silazi u karter motora a problem možemo uočiti na meraču ulja . Obično se pojavljuju manji mehurići a nivo je povišen. U slučaju da imamo problem i sa slabim karikama na klipovima , usled povećanja nivo tečnosti za podmazivanje motora doći će i do povećanja pritiska i probijanja tečnosti u cilindre . Posledica navedenog je pojava plavičastog dima na izlazu auspuha.

 

2.      Semening pumpe za vodu

Usled dužeg nemenjanja pumpe za vodu može doći do oštećenja semeninga pumpe za vodu, gde se pojavljuje curenje. Da li se radi o ovom problemu možemo ustanoviti pipanjem rukom ispod pumpe za vodu ili vizuelno kada se auto podigne. Kada se vrši provera motor mora biti u radu i dostići svoj radni režim.

Pumpa za vodu
Pumpa za vodu

3.      Hladnjak tečnosti je oštećen tako da pusta tečnost samo kada je pritisak u sistemu na višem nivou

Hladnjak tečnosti za hlađenje motora se može oštetiti udarcem u neki predmet ili useld duže upotrebe auta kada vreme učeni svoje i pojave se sitne rupice. Kada je gubitak tečnosti veći , samim tim i oštećenje je veće što možemo uočitii vizuelnim pregledom. Sitna oštećenja na kojima se gubi minimalna tečnost i to samo kada je sistem pod pritiskom možemo uočiti samo proverom sistema za hlađenje na pritisak.

 4.      Radijator sistema za zagrevanje kabine je oštećen

Kada govorimo o sistemu za hlađenje motora obično zaboravimo da je povezan sa sistemom za zagrevanje unutrašnjosti vozila. Sistemom cevi i creva radijator za zagravanje kabine povezan je sa sistemom za hlađenje motora. Kada u kabini preklopnik okrenemo u položaj za zagrevanje zagrejana voda počinje da kruži i kroz radijator. Radijator se nalazi skriven ispod zaštitne maske obično između vozača i suvozača. Da bi mu pristupili moramo skinuti zaštitnu plasitiku .
Kada smo pustili sistem za zagrevanje kabine u rad i skinuli zaštitnu masku vizuelno pregledajmo da li se pojavljuje vlaženje. Ako vizuelno nije uočljivo, što se često dešava , znak da imamo ovaj problem je pojava zamagljivanja unutrašnjeg dela šoferšajbne. Zamagljivanje se dešava zbog pojave pare u unutrašnjem delu vozila kada je sistem za zagrevanje u radu. Prilikom hlađenja unutrašnjosti automobila vodena para se najviše lepi za staklene delove pošto je to mesto gde je izražena temperaturna razlika.
 

NAPOMENA:

Ako se tečnost gubi do određenog nivo a potom se zadržava na dostignutom nivou, najčešći uzrok su veoma sitna oštećenja koja počinju da gube tečnost samo na većem pritisku u sistemu. Kada nivo tečnosti počinje da pada i pritisak u sistemu se smanjuje do nivo kada prestaje curenje tečnosti. U ovom slučaju je obično njteže uočiti gde dolazi do gubitka tečnosti za hlađenje.
 
 

ISPITIVANJE SISTEMA ZA HALAĐENJE NA PRITISAK

Za ovo ispitivanje potrebna nam je aparatura. Svaki ozbiljni automehaničar je poseduje.Obično je napravljena kao ručna pumpa sa manometrom koja se montira umesto poklopca hladnjaka .
Na koji način se koristi:
 
  1. Proverimo nivo tečnosti za hlađenje i po potrebi dolijemo do naznačenog nivoa.
  2. Montiramo aparaturu umesto poklopca hladnjaka (posuda za dolivanje tečnosti) kada je motor hladan.
  3. Pumpom dostignemo pritisak koji je naznačen na poklopcu hladnjaka i pratimo da li dolazi do smanjenja pritiska narednih 3 min. Mali pad pritiska narednih minuta može da se zanemari.
  4. Kada je sistem pod pritiskom proverimo da li ima ispupčenja na crevima, vizuelno pregledamo pumpu za vodu , spoj glave i bloka motora i ostale delove sistema.
  5. Ako uočimo nedostatak skidamo aparaturu i otklanjamo kvar.
  6. Ako nismo uočili kvar , skidamo aparaturu i startujemo vozilo da dostigne svoj radni režim.
  7. Ponovo montiramo aparaturu i pratimo pritisak na manometru.
  8. Povećanje pritiska nam pokazuje da je oštećen dihtung glave motora i da tečnost ulazi u cilindre za sagorevanje goriva. Još pouzdanije je korišćene kontrolne tečnosti koja se povezuje sa aparaturom. U slučaju da tečnost menja boju znači da je detektovan CO2.3
  9. Ako imamo pad pritiska , na osnovu nivoa pada skala nam naznačava gde može biti problem-
  10. Sa ovom aparaturom uz adapter možemo proveriti i funkcionisanje poklopca hladnjaka
Provera sistema za hlađenje pod pritiskom
ZADOVOLJSTVO BI MI BILO DA ČUJEMO VAŠA ISKUSTVA ILI POSTAVITE PITANJE AKO IMATE NEKIH NEDOUMICA.- OSTAVITE KOMENTAR

4 mišljenja na „Sistem za hlađenje gubi tečnost

  1. Pozdrav.Vozim Opel Astru „F” 2.0,8 ventila.Problem je sto poslednjih dana dolivam dosta vode u hladnjak/na 100 km 1l tecnosti,a ne vidim da negde curi/posmatram na leru 10-15 minuta i tada je sve ok/.?Može li biti dihtung glave motora,nada:nije podignut nivo ulja u motoru,nema pritisak u boci za tecnost,nije izgubio na vuci…?Može li toliko tecnosti izgubiti na dihtungu glave,a da se to ne vidi ,odnosno ne vidim ni kap da padne negde ispod auta,pa…Ima li neko pametnu ideju?Hvala…

  2. To je velika količina vode koju gubi. Ako se neprimecuje nepravilan rad motora, voda ne ulazi u cilindar . Startujte motor ,sacekajte da dostigne radnu temperaturu i detaljno pregledajte creva i cevi sistema za hlađenje,spoj bloka i glave motora, deo oko pumpe za vodu, hladnjak . Ta količina vode mora da se primeti vizuelno. Javite šta ste uradili.