Lakiranje automobila

Farbanje branika i limarije vozila -lakiranje video

Farbanje limarije i branika automobila
Facebooktwittergoogle_plusredditpinterest

Farbanje i lakiranje branika i limarije – Čitajući naslov i posmatrajući druge kako rade možemo doći do zaključka da ovaj posao nije težak i da ga možemo samostalno uraditi. Tu se možemo lako prevariti i upustiti se u priču potpuno nepripremljeni – bez osnovnog znanja o farbanju. Složiću se da ovaj posao nije težak i da ga možemo samostalno raditi ali uz prethodno upoznavanje sa postupkom, mogućim greškama, načinom rada, materijalima i sredstvima koja se koriste i td.

Cilj ovog članka je da vam prenesem sopstveno znanje o farbanju s težištem na tim sitnicama i detaljima bez kojih nemožemo postići dobar krajnji rezultat farbanja limarije i branika automobila i drugih vozila.

Nemojte se uplašiti kada čitate ovaj članak i odustati od farbanja ( špricanja ) vozila, kada jednom samostalno prođete celi postupak, uverićete se da je to lako ali treba uložiti trud i izdvojiti vreme.

 

Potrebna sredstva, oprema i uslovi – Farbanje i lakiranje branika i limarije

potrebna oprema za lakiranje

Kompresor sa pripremnom grupom koja sadrzi filter vlage i izlazni manometar:

  • Poželjno je da imate kompresor koji može konstantno da daje pritisak od 3,5 bara. Ovo je uslov ako se odlučite da farbate celi automobil ili neke veće površine.
  • Minimalni pritisak ispod kog se nesmete usuditi da farbate je 2 bara.
  • Ako imate kompresor koji može da da 3,5 bara pritiska na izlazu ali nemože dugo da drži isti pritisak možete se odlučiti za farbanje iz delova (određenih celina – hauba , krilo, branik i tako redom). Ovaj način je dosta spor kada farbamo cele automobile zbog susenja i zaštite delova koji se ne farbaju.

 

Pištolj za farbanje sa crevom dužine ne većom od 10 m:

  • Pištolja imate raznih vrsta koji se kreću od 20 eura pa do 500 – 800 eura.
  • Profesionalni pištolji imaju i digitalnu kontrolu pritiska na samom pištolju, bolju kontrolu količine farbe i lepeze mlaza.
  • Lično koristim poluprofesionalni pištolj sa izmenljivom diznom koji sam platio oko 50 eura i sasvim sam zadovoljan njegovim performansama i radom.
  • Potrebne su vam dizne (1.2 ili 1,3 mm; 1,5 mm i 1,8 ili 2 mm) za pištolj.

Zastitna oprema za lakiranje

Zaštitna oprema:

  • zaštitna maska ,
  • zaštitne naočare i
  • zaštitno odelo.

Nemojte misliti da se relativno retko bavite farbanjem i da vam nije potrebna zaštitna oprema. Vrlo brzo ćete se uveriti u suprotno ako farbate bez zaštitne opreme a još brže ako farbate u manjim prostorijama bez ventilacije.

 

Mesto farbanja:

  • Nemožete očekivati dobre rezultate ako farbate na otvorenom prostoru ili u prostorijama koje su pune prašine.
  • Idealno je ako imate komoru sa svom pratećom opremom, ako nemate morate se dobro potruditi da očistite i odstranite prašinu iz prostorije u kojoj farbate.
  • Pošto nisam profesionalni autolimar i nemam komoru, za sebe sam pripremio jednu prostoriju u koju sam ubacio ventilator prečnika 30 cm sa većim protokom vazduha i jedno grejno telo koje koristim pri nizim temperaturama. Idealna temperatura za farbanje i lakiranje je oko 25 o Pre svakog farbanja i lakiranja detaljno usisam celu prostoriju industrijskim usisivačem i malo navlažim. Vlaga u prostoriji nije dobra jer može izazvati neželjene efekte prilikom farbanja kao što su bubrenje i pucanje farbe i laka.

 

Alat i materijal:

  • šmirgle granulacije 60, 80, 120, 180, 240, 400, (granulacija je oznaka za broj granula šmirgle na 1 cm2)
  • vodena šmirgla 400, 800, 1500 i 2000,
  • poželjno je da imate i šlajfericu,
  • špahle za nanosenje gita,
  • ALU git sa svojim učvršćivačem,
  • fiber git sa svojim učvršćivačem,
  • cement git sa svojim učvršćivačem,
  • špric git sa svojim učvršćivačem,
  • podloga (baza ili prajmer) za određenu materijala,
  • osnovna farba ako smo došli do golog lima,
  • određena farba (akrilna, metalik ….),
  • lak sa rezređivačom i učvršćivačem.

 

Faze rada – farbanje branika i limarije

  1. Priprema objekta rada (branik, krilo, hauba, ceo auto, …..),
  2. Nanošenje osnovne boje (zaštitne boje),
  3. Gitovanje,
  4. Nanošenje podloge ili baze,
  5. Farbanje- nanošenje završne boje,
  6. Lakiranje – nanošenje laka,
  7. Poliranje.

 

Priprema objekta rada (branik, krilo, hauba, ceo auto,  …..) – Farbanje branika i limarije

Deo koji pripremamo za farbanje moramo detaljno pregledati. Naročitu pažnju treba obratiti na delove koji imaju rđe, udubljenja ili ispupčenja i druge nepravilnosti. Pre prelaska na sledeću fazu ove nepravilnosti se moraju otkloniti. Sa zarđalih delova uklonićemo rđu, u slučaju da imamo rupe u limariji moramo ih sanirati varenjem drugog lima. Udubljenja ili ispupčenja ispravljamo tako da težimo da ih vratimo u prethodno stanje ostavljajući mogućnost da se ostatak otkloni nanošenjem gita (nesme biti ispupčenja). Kada smo prošli prethodne korake, pristupamo pripremi za nanos osnovne podloge (baze) i gita. U ovom postupku koristimo šmirgle granulacije 60, 80 i 120, kako bi skinuli prethodni lak, oštećenu farbu ili git. Nesmemo ostaviti prethodni lak jer može izazvati loše prijanjanje sledećeg sloja farbe ili gita i bubrenje. Ova faza zahteva šmirglanje, šmirglanje, šmirglanje…….

 

Nanošenje osnovne boje – Farbanje branika i limarije

Osnovna boja nam služi da zaštiti lim od rđanja i pripremi za bolje prijanjanje ostalih materijala. Ova faza se može preskočiti ako nemamo površina gde se vidi lim, gde su skinuti svi slojevi prethodnog farbanja do samog lima. Ako pristupamo nanošenu osnovne boje moramo obratiti pažnju od kojih metala je napravljen lim. Čelični lim zahvteva običnu osnovnu boju dok kod obojenih metala moramo koristiti epoksi boje.

Način i uslovi rada:

  • prostorija mora biti čista, bez prašine i vlage.
  • temperatura što približnija 25 oC
  • podesiti pritisak na izlazu kompresora prema pištolju na 2,5-3 bara
  • koristiti diznu od 1.2 ili 1,3 mm,
  • nanošenje vršiti u dva sloja stim da prvi sloj naneti u tanjem sloju a drugi u debljem,
  • vreme između nanosa slojeva od 15-25 min.

Gitovanje – Farbanje branika i limarije

Git koristimo kako bi otklonili nepravilnosti na predmetu koji farbamo, a koje nismo mogli da otklonima u prvoj fazi.  Postoje više vrsta gitova koje se razlikuju po otpornosti na udarce, elastičnosti i finoći obrade.Koriste se u kombinaciji sa učvršćivačem.

  • ALU git ,
  • fiber git,
  • cement git,
  • špric git.

ALU git je najotporniji na udarce i ima najbolje prijanjanje ali je najgrublji za obradu. Posle nanošenja, koje vršimo pomoću špahle i sušenja vršimo obradu pomoću šmirgle granulacije 60, 80 i 120. Ako je potrebno može se nanositi u više tanjih slojeva. Posle sušenja svakog sloja vrši se šmirglanje sa ciljem dovođenja u idealno glatku površinu.

Posle nanosa ALU gita sleduje nanos fiber i cement gita koji se takođe nanose špahlom. Obrada se vrši pomoću šmirgle granulacije 80 i 120. Špric git nanosimo pištoljem za farbanje (dizna 1,8 ili 2 mm) i izlaznim pritiskom na kopresoru 3 – 3,5 bara. Obradu vršimo sa vodenom šmirglom granulacije 400 pa zatim 800. Ostali uslovi rada su isti kao kod nanosa osnove boje.

 

Nanošenje podloge ili baze – Farbanje branika i limarije

Da bi prešli na završno špricanje i lakiranje moramo izvršiti nanošenje podloge ili baze preko delova na kojima imamo nanosa osnovne boje i gita. Preko delova gde imamo sloj prethodne farbe nemoramo da nanosimo podlogu.

Način i uslovi rada:

  • prostorija mora biti čista, bez prašine i vlage.
  • temperatura što približnija 25 oC
  • podesiti pritisak na izlazu kompresora prema pištolju na 2,5-3 bara
  • koristiti diznu od 1.2 – 1,5 mm,
  • nanošenje vršiti u dva sloja stim da prvi sloj naneti u tanjem sloju a drugi u debljem,
  • vreme između nanosa slojeva od 15-25 min.

 

Farbanje (špricanje) – Farbanje branika i limarije

Pre početka špricanja cela površina mora biti ošmirglana sa vodenom šmirglom granulacije min 800.

Način i uslovi rada:

  • prostorija mora biti čista, bez prašine i vlage.
  • temperatura što približnija 25 oC
  • podesiti pritisak na izlazu kompresora prema pištolju na 2,5-3 bara
  • koristiti diznu od 1.2 mm,
  • nanošenje vršiti u dva sloja stim da prvi sloj naneti u tanjem sloju a drugi u debljem,
  • vreme između nanosa slojeva od 15-25 min.

 

Novi auto delovi
Novi auto delovi

Lakiranje – Farbanje branika i limarije

Način i uslovi rada:

  • prostorija mora biti čista, bez prašine i vlage.
  • temperatura što približnija 25 oC
  • podesiti pritisak na izlazu kompresora prema pištolju na 2,5-3 bara
  • koristiti diznu od 1.2 ili 1.3 mm,
  • nanošenje vršiti u dva sloja stim da prvi sloj naneti u tanjem sloju a drugi u debljem,
  • vreme između nanosa slojeva od 15-25 min.

U ovom članku sam pokušao da vam prenesem osnovne podatke do kojih se teško dolazi a bitni su pri lakiranju limarije. Kada sam počeo da se bavim lakiranjem navedene podatke sam teško nalazio, imao sam veliki broj pokušaja i promašaja samo zbog nedostatka ovih informacija Možete pogledati i video ispod.

 

DELITE OVAJ ČLANAK – AKO VAMA KORISTI KORISTIĆE I DRUGIMA.

PRIJAVITE SE NA OVAJ BLOG KAKO BI DOBIJALI PODATKE O NOVIM OBJAVLJENIM ČLANCIMA.