OTKAZ U RADU ALTERNATORA

polovni alternator
Facebooktwitterredditpinterest

 

Razmišljajući o daljem pisanju članaka, vodeći se i dosadašnjim principima da učinim članke što zanimljivim i korisnim za čitaoce, došao sam na ideju da u narednom periodu objavim članke koji opisuju česte neispravnosti na automobilima i načine njihovog otklanjanja.

UČINIĆETE MI VELIKO ZADOVOLJSTVO AKO PODELITE VAŠE ISKUSTVO KROZ KOMENTAR NA KRAJU OVOG ČLANKA.

Da li Vam se desilo da u toku vožnje počnu da blinkaju lampice na instrument tabli koje vam signaliziraju greške u radu automobila odnosno motora automobila. Pale se, zatim gase bez određenog redosleda. Vozači polovnih automobila, koji već sumljaju u ispravnost i pouzdanost njihovih ljubimaca mogu se veoma neprijatno iznenaditi i pomisliti na ’’DŽEP’’. U ovom slučaju može doći do otkaza i servo uređaja upravljača na automobilu. Zbog situacije u kojoj se nalazi 90 % građana naše zemlje pa i ja odmah razmišljam koliko će mi biti tanji novčanik ako već nije potpuno istanjen.

Alati i oprema za automobile
Alati i oprema za automobile

Morate odmah znati da je verovatnoća otakaza više delova automobila u isto vreme minimalna i može se meriti promilima a ne %. Uzrok opisanog ponašanja automobila moramo tražiti u delu koji može uticati na više senzora koji šalju signal prema glavnom računaru automobila, u isto vreme.

Jedino što povezuje sve senzore automobila (senzor temperature, davače temperature, senzor radilice, senzor bregaste, MAF senzor, MAP senzor, senzor pozicije leptir gasa …..)  je napajanje . Svi se napajaju sa alternatora koji bi trebao da daje napon od 13,8 V do 14,8 V (na novim automobilima od 14 V do 14,8 V). Znamo svi kada kupujemo akumulator da tražimo akumulator od 12 V i određene startne jačine struje u zavisnosti od jačine motora i vrste goriva koje koristi. Ovaj podatak ne znači da je napon na akumulatoru tačno 12 V i da ima konstantnu vrednost.

Napunjenost akumulatora se može meriti sa priličnom tačnosti ako posmatramo napon akumulatora kada je odspojen od vozila. Tako da akumulator koji je napunjen 100 % ima napon 12,7 V a potpuno prazan ima 11,7 V.

Možda se sada pitate zbog čega moramo imati napon na alternatoru od 14 V do 14,8 V. Razlog je jednostavan – da bi obezbedili konstantno punjenje akumulatora.

U slučaju da alterator prekine sa pravilnim radom i ne vrši dalje punjenje akumulatora, akumulator će preuzeti napajanje automobila. Kako se ne vrši dopunjavanje akumulatora zbog neispravnog alternatora akumulator će se konstantno prazniti.

Takođe pre nastavka objašnjenja vratićemo se na senzore automobila (senzor temperature, davače temperature, senzor radilice, senzor bregaste, MAF senzor, MAP senzor, senzor pozicije leptir gasa …..) i njihov rad. Svi senzori su projektovani da rade pouzdano sa napajanjem od 12 V do 14,8 V. Prilikom odstupanja od ovih vrednosti senzori neće očitavati tačne podatke već će početi da ’’brljave’’.

Pražnjenje akumulatora uzrokovaće i pad napona i ispod onih graničnih vrednosti koje obezbeđuju pravilan rad senzora. Senzori će usled nedovoljnog napona slati pogrešne parametre prema glavnom računaru kojih ih upoređuje sa unetim vrednostima u memoriji računara. Kako će te vrednosti odskakati od normalnih računar će vozaču signalizirati greške preko signalnih lampica na instrument tabli.

Usled još većeg pražnjenja akumulatora doći će do zastoja u radu električnih servo uređaja kojih ima na automobilu (teško će te okretati upravljač, kod nekih automobila će vam biti potreban jači pritisak na pedalu kočnice da bi auto počeo da usporava)  i na kraju do prekida rada motora.

Alternator - polovni alternator

VELIKA POMETNJA U RADU MOTORA AUTOMOBILA ZBOG OTKAZA JEDNOG VITALNOG DELA AUTOMOBILA – ALTERNATORA AUTOMOBILA.

 

Na koji način rešiti neispravnost:

  • Dopunite akumulator,
  • Zamenite ili popravite alternator i stvar je rešena.

 

U slučaju da vam je potrebno da pređete određen put do majstora a motor je prestao sa radom zamolite nekog vozača da uz pomoću kablova dopunite vaš akumulator a potom startujete motor. Izgasite sve suvišne potrošače na automobilu i uputite se prema mehaničarskoj radionici.

 

Koje su to neispravnosti koje uslove da alternator prekine sa punjenjem:

  • olabavi se masa alternatora ili pozitivan kraj koji spaja akumulator i alternator,
  • neispravnost na regulatoru napona na alternatoru,
  • neispravnost na ispravljaču alternatora (diodnoj ploči),
  • neispravnost na statoru alternatora,
  • neispravnost na rotoru alternatora.

 

Kako bih Vam praktično prikazao proveru ispravnosti pojedinih delova alternatora i način na koji možemo samostalno izvršiti popravku snimio sam nekoliko video sadržaja koje možete pogledati :

 

 

ISPLATIVOST POPRAVKE:

Svi se na kraju zapitamo koliko će to da košta i šta je isplativije:

  • da li da kupujemo nove delove i vršimo popravku?
  • da li da kupimo polovni alternator i jednostavno zamenimo?
  • da li da uz pomoć polovnih delova vršimo popravku alternatora?
  • da li da kupimo novi alternator?

 

 

Moje skromno mišljenje je da sve zavisi od neispravnosti i naših finansijskih mogućnosti. Nikako ne preporučujem kupovinu novog alternatora ako možemo kupiti polovni ispravni alternator za tri do četri puta manju sumu novca. Popravka statora i rotora je takođe skupa tako da se i u tim slučajevima uvek isplati kupovina polovnog alternatora. Na tržištu imamo veliku ponudu polovnih delova koji su trenutno najpovoljniji, gledajući prethodni period, pa i za manje kvarove je isplativije nabaviti ceo deo i zameniti nego vršiti popravku. U slučaju neispravnosti reglera ili diodne ploče preporučujem kupovinu orginalnih delova i zamenu ili kupovinu orginalnog polovnog alternatora. Niko ne preporučujem da kupujete diodne ploče (ispravljač alternatora) i regler od nekog neproverenog proizvođača i njihovu ugradnju.

U dosadašnjoj praksi se pokazalo da više traju orginalni polovni delovi nego novi delovi od neproverenih proizvođača.

 

AKO ŽELITE DA PRIMATE INFORMACIJE O NOVI OBJAVLJENIM ČLANCIMA PRIJAVITE SE I DRUŽITE SA NAMA.

 

UVEK SU NAM DOBRODOŠLI VAŠI KOMENTARI BILO POZITIVNI ILI NEGATIVNI.

 

Naš YUTUBE KANAL je ’’AUTO OPREMA’’

 

Leave a Reply